Afrique Ameriques Asie Moyen-Orient Internet Nations unies
 
Belarus8 June 2004

Government orders opposition newspaper closed for three months

A Belarus government order closing the opposition weekly Rabochaya Solidarnost for three months for allegedly breaking the press law is the latest step in a "campaign of systematic harassment of the independent and opposition press," Reporters Without Borders charged today in a letter to information minister Vladimir Rusakevich.

The minister’s grounds for issuing the closure order on 3 June was the newspaper’s alleged failure to update its registration details with the authorities.

"Once again the authorities have used utterly spurious grounds to silence one of the few news media that dare to criticise President Lukashenko’s regime," Reporters Without Borders said in its letter.

One of Rabochaya Solidarnost’s founding organisations, the Belarus Union of Automobile and Agricultural Tool Workers (UBOAOA), severed its links with the newspaper on 12 March. As a result, the newspaper’s co-founder, the Belarus Labour Party (PBT), was legally required to update the newspaper’s registration in the month that followed. The PBT did indeed file the necessary documents with the Minsk city hall on 19 March. But the authorities responded two months later that the application was still under consideration.

PBT leader Alexandre Bukhvostov, who launched Rabochaya Solidarnost, told Reporters Without Borders that the newspaper was the target of official hostility because it criticised the pro-government Federation of Belarus Trade Unions.

Reporters Without Borders condemns the administrative harassment of the independent press in its 2004 annual report. These papers are seen as too critical of the Lukachenko regime, which the international press freedom organisation lists as one of the 37 "predator of press freedom" worldwide.

During 2003, the authorities suspended and repeatedly sanctioned more than ten newspapers, prevented around 15 independent media from appearing and shut down several human rights organisations that were providing the media with a valuable service.




  In this country
6 March - Belarus
Call for end to unofficial ban on foreign journalists
26 February - Belarus
Judge orders two issues of cultural magazine seized and destroyed
29 January - Belarus
In show of bad faith, government again refuses to issue press accreditation to Radio Racyja journalists
27 November - Belarus
Amid signs of tentative liberalisation, government urged to do more and to resist temptation to control Internet
26 September - Belarus
Media coverage of election campaign ignores political debates and opposition

in the annual report
Belarus - Annual Report 2008
Belarus - Annual report 2007
Belarus - 2006 Annual report

Europe press releases
4 June - Kosovo
Rrokum TV station still excluded by national broadcasting network
2 June - Ukraine
Potential witness’s death deals severe blow to probe into journalist’s murder
2 June - Turkey
Woman journalist held for past five weeks on baseless charge of link to armed group
2 June - Russia
Journalist seeks asylum in Finland after being convicted for prison torture articles
29 May - France
Regrettable decision by appeal court to lift ban on magazine only if offending photo is covered up

Reports
5 February 2009 - Bulgaria
“Resignation or resistance, Bulgaria’s embattled press hesitates”
28 January 2009 - Russia
Fact-finding visit : Moscow double murder may have been linked to November attack on local newspaper editor
27 June 2008 - Turkey
Investigation report into the detention of journalist Haci Bogatekin, imprisoned for more than two months and facing ten and a half years in prison
archives

Sign the petitions
Uzbekistan
Jusuf Ruzimuradov

Europe archives
2009 archives
2008 archives
2007 archives
2006 archives
2005 archives
2004 archives
2003 archives
2002 archives
2001 archives
2000 archives