Afrique Ameriques Asie Moyen-Orient Internet Nations unies
 
Belarus26 July 2004

Reporters Without Borders condemns closure of Russian public television Rossia’s office for "misreporting"

Reporters Without Borders expressed "outrage" after Belarus authorities announced the closure of the office of Russian public television Rossia in Minsk for broadcasting "biased news" about an opposition demonstration.

The international press freedom organisation urged the authorities to "reconsider this unfair decision", announced on 23 July.

"As President Alexander Lukashenko uses all possible means to stay in power, including a constitutional referendum, this act of censorship illustrates the continuing drift to authoritarianism," said the organisation.

Belarus State television said on its evening news on 23 July that the authorities had announced the shutdown of Rossia’s office because of "deliberate use of false information insulting to Belarus citizens and having a negative impact on the image of the republic of Belarus."

Journalist Dmitri Petrov said on Rossia that 2,000 to 5,000 people had joined an opposition demonstration in Minsk while police estimated attendance of only 193 people. International news agencies spoke of about 4,000 demonstrators.

The 21 July demonstration against President Lukashenko marked the tenth anniversary of his accession to power and came just after he announced a referendum on the question of allowing heads of state a third term in office.

The following day Belarus foreign affairs minister Sergei Martynov ordered Dmitri Petrov and Rossia’s Minsk bureau chief Andrei Kachura to make a public apology.

In 2003, the authorities closed the office of Russian NTV television for reporting deemed "controversial" on the burial of a writer and Lukashenko opponent. Alexander Stupnikov, correspondent for NTV, was expelled in 1997 for a similar reason.

In its 2004 annual report, Reporters Without Borders condemned harassment of the independent press in Belarus. The organisation lists President Alexander Lukashenko as one of 37 "predators of press freedom" worldwide.




  In this country
6 March - Belarus
Call for end to unofficial ban on foreign journalists
26 February - Belarus
Judge orders two issues of cultural magazine seized and destroyed
29 January - Belarus
In show of bad faith, government again refuses to issue press accreditation to Radio Racyja journalists
27 November - Belarus
Amid signs of tentative liberalisation, government urged to do more and to resist temptation to control Internet
26 September - Belarus
Media coverage of election campaign ignores political debates and opposition

in the annual report
Belarus - Annual Report 2008
Belarus - Annual report 2007
Belarus - 2006 Annual report

Europe press releases
4 June - Kosovo
Rrokum TV station still excluded by national broadcasting network
2 June - Ukraine
Potential witness’s death deals severe blow to probe into journalist’s murder
2 June - Turkey
Woman journalist held for past five weeks on baseless charge of link to armed group
2 June - Russia
Journalist seeks asylum in Finland after being convicted for prison torture articles
29 May - France
Regrettable decision by appeal court to lift ban on magazine only if offending photo is covered up

Reports
5 February 2009 - Bulgaria
“Resignation or resistance, Bulgaria’s embattled press hesitates”
28 January 2009 - Russia
Fact-finding visit : Moscow double murder may have been linked to November attack on local newspaper editor
27 June 2008 - Turkey
Investigation report into the detention of journalist Haci Bogatekin, imprisoned for more than two months and facing ten and a half years in prison
archives

Sign the petitions
Uzbekistan
Jusuf Ruzimuradov

Europe archives
2009 archives
2008 archives
2007 archives
2006 archives
2005 archives
2004 archives
2003 archives
2002 archives
2001 archives
2000 archives