Afrique Ameriques Asie Moyen-Orient Internet Nations unies
 
Belarus6 August 2004

Authorities strike double blow against opposition press

07.08.04 - Leading independent daily reappears

Narodnaya Volya, Belarus’ leading independent daily, was given permission to resume publishing on 6 August after paying the damages plus interest demanded by former state television director Yahor Rybakov and businessman Sergei Atroschenko.


06.08.04 - Authorities strike double blow against opposition press

Reporters Without Borders today accused the Belarus authorities of denying the population the right to independent news in the run-up to elections after they announced the permanent closure of opposition weekly Rabochaya Solidarnost on 2 August and suspended printing of the independent daily Narodnaya Volya on 4 August.

The information ministry said Rabochaya Solidarnost would have to remain closed because the supreme court has dissolved the Belarus Labour Party, one of the newspaper’s co-founders. Printing of Narodnaya Volya was ordered suspended until it paid damages to a former head of the state television and a businessman.

Reporters Without Borders said these two decisions constituted further serious attacks on an independent press that was already subject to widespread harassment in Belarus. "Every means possible is used to silence voices that are not in harmony with the president’s way of thinking," the organisation said.

The Krasnaya Zvezda (Red Star) printing house received an order to stop printing Narodnaya Volya on 4 August, a day after a regional court confiscated equipment belonging to the newspaper. Editor Iosif Seredich said at a press conference yesterday that the value of the equipment and material seize was more than the damages claimed by businessman Sergei Atroschenko, although this was the reason given for the seizure.

The newspaper is also required to retract allegations made about former state TV director Yahor Rybakov although he is being detained on corruption charges and has been in prison for several months. The state prosecutor has announced the confiscation of 500,000 dollars from Ryabakov on the grounds that it was illegally obtained. One hundred thousand dollars have already been seized. "And yet we have to publish an article saying he is the world’s most honest man." Seredich complained.

The Belarus supreme court on 31 May confirmed a lower court conviction on 17 November 2003 ordering Narodnaya Volya to pay Ryabakov 20,000 euros in damages for libel because of an October 2001 interview with Eleonora Yazerskaya in which she accused him of mismanagement.

The other newspaper, Rabochaya Solidarnost, was originally suspended for three months by information minister on 3 June for "violating the media law" by allegedly failing to update its registration details with the authorities. The information ministry now argues that the newspaper has ceased to exist because of the supreme court’s dissolution of the PBT, one of the organisations that founded it.

PBT leader Alexandre Bukhvostov told Reporters Without Borders that the newspaper was the target of official hostility because it criticised the pro-government Federation of Belarus Trade Unions.

Reporters Without Borders condemned the administrative harassment of the independent press in its 2004 annual report. These papers are seen as too critical of President Lukashenko’s regime, which Reporters Without Borders lists as one of the 37 "predator of press freedom" worldwide.

During 2003, the authorities suspended and repeatedly sanctioned more than ten newspapers, prevented around 15 independent media from appearing and shut down several human rights organisations that were providing the media with a valuable service.




  In this country
6 March - Belarus
Call for end to unofficial ban on foreign journalists
26 February - Belarus
Judge orders two issues of cultural magazine seized and destroyed
29 January - Belarus
In show of bad faith, government again refuses to issue press accreditation to Radio Racyja journalists
27 November - Belarus
Amid signs of tentative liberalisation, government urged to do more and to resist temptation to control Internet
26 September - Belarus
Media coverage of election campaign ignores political debates and opposition

in the annual report
Belarus - Annual Report 2008
Belarus - Annual report 2007
Belarus - 2006 Annual report

Europe press releases
4 June - Kosovo
Rrokum TV station still excluded by national broadcasting network
2 June - Ukraine
Potential witness’s death deals severe blow to probe into journalist’s murder
2 June - Turkey
Woman journalist held for past five weeks on baseless charge of link to armed group
2 June - Russia
Journalist seeks asylum in Finland after being convicted for prison torture articles
29 May - France
Regrettable decision by appeal court to lift ban on magazine only if offending photo is covered up

Reports
5 February 2009 - Bulgaria
“Resignation or resistance, Bulgaria’s embattled press hesitates”
28 January 2009 - Russia
Fact-finding visit : Moscow double murder may have been linked to November attack on local newspaper editor
27 June 2008 - Turkey
Investigation report into the detention of journalist Haci Bogatekin, imprisoned for more than two months and facing ten and a half years in prison
archives

Sign the petitions
Uzbekistan
Jusuf Ruzimuradov

Europe archives
2009 archives
2008 archives
2007 archives
2006 archives
2005 archives
2004 archives
2003 archives
2002 archives
2001 archives
2000 archives