Afrique Ameriques Asie Moyen-Orient Internet Nations unies
 
Belarus4 October 2004

Noose tightens around independent press ahead of elections and constitutional referendum

Reporters Without Borders dismissed as a "crude device to gag the press" an information ministry ban on nine independent newspapers in two months, ahead of elections and a constitutional referendum on 17 October.

Three of the newspapers were suspended within the last week. They were: Regionalnaya Gazeta, Narodni Predprinimatel and Regionalniye Vedomosti, all for a period of three months.

Elsewhere editor of the weekly Birzha Novostei, Yelena Rovbetskaya was sentenced to pay a swingeing fine on 30 September for defamation of President Alexander Lukachenko.

"This wave of suspensions is nothing but a crude device to gag the press and to squeeze the life out of them by denying them income. At each suspension they trot out the same utterly false bureaucratic pretext", the international press freedom organisation said.

"Moreover to slap on fines equal to around six months salary is a shameful way of putting pressure on journalists and forcing them to conceal their opinions."

In the week of 30 September, Narodni Predprinimatel, in Novopolotsk region in the north of the country, and Regionalniye Vedomosti in Gorky, Moguilev region in the east, were suspended for three months. As usual administrative irregularities were cited. The newspapers were told that the frequency, language and type of publication did not tally with what was entered on their registration certificate.

Valery Shevchenko, editor of Narodni Predprinimatel, said he believed the newspaper’s stance on "protecting democracy" was the real reason behind the suspension. The weekly Regionalniye Vedomosti carries analysis of the atmosphere in the country and on the referendum at considerable variance with that of the presidential line.

The Regionalnaya Gazeta in Molodechno, Minsk region, was suspended for "breaking media law" on 24 September. The information minister, Vladimir Rusakevich, accused it of failing to give official notice of a TV supplement and of changing its periodicity.

Alexander Mantsevich, editor and co-founder of the newspaper said he believed the suspension was "political" and due to its coverage of a conflict pitting Vladislav Skvernik, a candidate at legislative elections, against the local Molodechno government.

Elsewhere, Yelena Rovbetskaya, editor and co-founder of the weekly Birzha Novostei, was sentenced by the regional Grodno court in the west of the country to pay a fine of 500 euros "for insulting the honour and dignity of the president".

In an article that appeared on 9 September, headlined "Treason in the name of the people", she alleged that the referendum on reform of the constitution, allowing President Lukachenko to seek a third term, was a "challenge to society". She added that to call for such a referendum, "one would need not just to have no conscience but a Godlike scorn for plebeians".

The regional prosecutor immediately opened an investigation under Article 172 of the administrative law that penalises spreading false news insulting the honour and dignity of the president. The journalist defended her position saying that she had simply expressed her point of view, which she said did not fall within the remit of the law. The judge, Natalia Kozel, declined to hear evidence from linguistic experts.

The current Belarus Constitution does not allow the outgoing president, whose second term goes to the end of 2006, to run again. Lukachenko therefore last August called for referendum on constitutional reform to coincide with legislative elections.

Since then the strongly critical stance of the independent press has brought it increased official harassment. The independent newspapers Vremia and Navinki in Minsk, Lyuboi Kapriz in Moguilev, Novaya Gazeta Smorgoni, in Smorgon, Grodno region and Allo! Kuplyu, Prodam, Menyayu, in Baranovichi in the west of the country, have already been suspended.




  In this country
6 March - Belarus
Call for end to unofficial ban on foreign journalists
26 February - Belarus
Judge orders two issues of cultural magazine seized and destroyed
29 January - Belarus
In show of bad faith, government again refuses to issue press accreditation to Radio Racyja journalists
27 November - Belarus
Amid signs of tentative liberalisation, government urged to do more and to resist temptation to control Internet
26 September - Belarus
Media coverage of election campaign ignores political debates and opposition

in the annual report
Belarus - Annual Report 2008
Belarus - Annual report 2007
Belarus - 2006 Annual report

Europe press releases
4 June - Kosovo
Rrokum TV station still excluded by national broadcasting network
2 June - Ukraine
Potential witness’s death deals severe blow to probe into journalist’s murder
2 June - Turkey
Woman journalist held for past five weeks on baseless charge of link to armed group
2 June - Russia
Journalist seeks asylum in Finland after being convicted for prison torture articles
29 May - France
Regrettable decision by appeal court to lift ban on magazine only if offending photo is covered up

Reports
5 February 2009 - Bulgaria
“Resignation or resistance, Bulgaria’s embattled press hesitates”
28 January 2009 - Russia
Fact-finding visit : Moscow double murder may have been linked to November attack on local newspaper editor
27 June 2008 - Turkey
Investigation report into the detention of journalist Haci Bogatekin, imprisoned for more than two months and facing ten and a half years in prison
archives

Sign the petitions
Uzbekistan
Jusuf Ruzimuradov

Europe archives
2009 archives
2008 archives
2007 archives
2006 archives
2005 archives
2004 archives
2003 archives
2002 archives
2001 archives
2000 archives