Ameriques Asie Europe Moyen-Orient Internet Nations unies
 
Madagascar28 December 2004

Three radio stations closed indefinitely

Three privately-owned radio stations in the port city of Toamasina, on Madagascar’s eastern coast, have been closed by government authorities after broadcasting statements by opposition figures. Radio Ny Antsika (RNA), Sky FM and Radio Feon’i Toamasina (RFT) have been off the air since 10 December 2004. The stations’ management has been summoned to police headquarters for questioning.

"We believe that the broadcast of this type of interview is merely the expression of a diversity of opinions which must be allowed to exist in Madagascar if a free and pluralist information base is to be maintained," RSF said in a letter to Telecommunications, Postal and Communications Minister Bruno Ramaroson Andriantavison. "For this reason, we ask that these three radio stations be allowed to return to the air immediately and that RFT’s and RNA’s transmitters be returned to them by local authorities."

The three stations were reportedly closed for the same reasons: "failure to obtain an operating licence from the Special Commission on Audiovisual Communication" and "failure to comply with Article 95 of the 14 September 1992 Ordinance no. 92-03 on Audiovisual Communications". Article 95 deals specifically with comments deemed to be of a "tribalist" nature. In the letter to Sky FM ordering the closure of the station, the two opposition commentators were accused of fomenting unrest by their "tribalist comments".

After listening to the broadcasts in question, the Association of Private Radio Broadcasters (l’Association des journalistes des radios privées, AJRP) said that, in their judgement, there was nothing in the content sufficient to warrant a station’s closure. The AJRP also stressed that "confiscation of [broadcasting] equipment and other assets from a radio station may only take place if the station has defaulted on payment of a judicially-ordered fine." The AJRP went on to say that "it is the responsibility of independent and specialised agencies to order media outlet closures - this should never be up to the simple, arbitrary will of the executive."

The censoring of the three stations is not an isolated action. In June, former comminications minister Clermont Gervais Mahazaka ordered the closure of Radio Say, an independent station known for being outspoken. Such censorship has particularly damaging repercussions in a country where the illiteracy rate is high and radio remains the primary source of information.



In this country
22 May - Madagascar
Radio Mada reporter freed after two weeks in detention
23 April - Madagascar
Media under attack one month after new president installed
13 March - Madagascar
Concern about malagasy journalists caught up in political turmoil
9 February - Madagascar
Dismay at fatal shooting of TV reporter covering anti-government demonstration
17 December - Madagascar
Government closes TV station owned by political rival

in the annual report
Madagascar - Annual report 2006

Africa press releases
3 June - Somalia
Alarm at TV station director’s abduction near Mogadishu
27 May - Gabon
Government imposes news blackout on President Bongo’s health
26 May - Somalia
Radio reporter shot by militia dies of injuries, fourth journalist to be killed this year

africa archives
archives

reports
18 March 2009 - Democratic Republic of Congo
“Bukavu, murder city”: investigation report into murders of journalists in the capital of Sud-Kivu
21 May 2008 - Eritrea
Naizghi Kiflu, the dictatorship’s eminence grise
6 March 2008 - Kenya
"How far to go ?" Kenya’s media caught in the turmoil of a failed election
archives

Sign the petitions
Eritrea
Sign the petition for the release of ten Eritrean journalists