Afrique Ameriques Asie Moyen-Orient Internet Nations unies
 
Belarus24 March 2005

Authorities prevent reporters from freely covering partial legislative elections

Several journalists with independent news media trying to covering partial legislative elections on 20 March in the western city of Grodno were refused access to polling stations. They included Aliona Andrejeva of the independent weekly Zhoda, who was asked to show a registration certificate although this is not a legal requirement, and Andrei Mialeshka of Express Noviny who was barred by the electoral commission on the grounds that his newspaper "does not exist."

Three Polish journalists who were trying to cover the elections were detained for several hours at the headquarters of the interior affairs department in Grodno. The three - photographer Adam Tuchlinski of Newsweek Poland, Michal Kaczewicz of Newsweek Poland and Marcin Smialowski of the privately-owned TV station Polsat - were finally released at around 11 p.m. and were able to return to Poland with help from diplomats, but without completing their reports.


18 March 2005 Popular Internet forum shut down

Reporters Without Borders condemned a "new press freedom violation" by the government of Belarus after state firm Beltelekom that owns the monopoly Internet access provider Belpak, shut down the Grodnensky Forum (http://forum.grodno.by), because it was seen as too subversive.

The forum that opened in 2000 was set up to accompany an entertainment portal for residents of Grodno, near the Polish border.

It quickly gained popularity from 2002, hosting a number of discussions critical of the policies of President Alexander Lukashenko, becoming even more outspoken in the run-up to 20 March regional elections. It was getting around 2,000 hits a day.

The forum’s administrator, Alexei Rads, who had worked for Beltelekom for the past seven years, was summoned on 10 March by his immediate superior, who complained to him about the political nature of the forum and on 12 March forced him to resign.

"It was not my job to moderate political content, but only to delete obscene, racist or fascist messages," Rad told Reporters Without Borders. "Evidently subjects of discussion like, ’Our president, who is he?’ ’Europe and Belarus’, ’What propaganda is really’ and ’the iron curtain’, did bother the authorities.

"The Belarus government is determined to silence any dissident voices by the crude use of censorship" the worldwide press freedom organisation said.

"At a time when there a fewer and fewer independent newspapers and television stations are completely under state control, it is worrying to see that the crackdown is also extending to the Internet, thus removing all chance of pluralism of information in the country," the organisation added.

The former administrator of Grodnensky Forum on 16 March opened a new similar forum (http://forum.grodno.net) which is already getting more than 1,000 hits a day.




  In this country
6 March - Belarus
Call for end to unofficial ban on foreign journalists
26 February - Belarus
Judge orders two issues of cultural magazine seized and destroyed
29 January - Belarus
In show of bad faith, government again refuses to issue press accreditation to Radio Racyja journalists
27 November - Belarus
Amid signs of tentative liberalisation, government urged to do more and to resist temptation to control Internet
26 September - Belarus
Media coverage of election campaign ignores political debates and opposition

in the annual report
Belarus - Annual Report 2008
Belarus - Annual report 2007
Belarus - 2006 Annual report

Europe press releases
4 June - Kosovo
Rrokum TV station still excluded by national broadcasting network
2 June - Ukraine
Potential witness’s death deals severe blow to probe into journalist’s murder
2 June - Turkey
Woman journalist held for past five weeks on baseless charge of link to armed group
2 June - Russia
Journalist seeks asylum in Finland after being convicted for prison torture articles
29 May - France
Regrettable decision by appeal court to lift ban on magazine only if offending photo is covered up

Reports
5 February 2009 - Bulgaria
“Resignation or resistance, Bulgaria’s embattled press hesitates”
28 January 2009 - Russia
Fact-finding visit : Moscow double murder may have been linked to November attack on local newspaper editor
27 June 2008 - Turkey
Investigation report into the detention of journalist Haci Bogatekin, imprisoned for more than two months and facing ten and a half years in prison
archives

Sign the petitions
Uzbekistan
Jusuf Ruzimuradov

Europe archives
2009 archives
2008 archives
2007 archives
2006 archives
2005 archives
2004 archives
2003 archives
2002 archives
2001 archives
2000 archives