Afrique Ameriques Asie Moyen-Orient Internet Nations unies
 
Belarus10 June 2005

Newspaper heavily fined for libel

Narodnaya Volya, the country’s main independent newspaper, was fined 7,000 euros on 9 June by a Minsk court after publishing a petition in favour of the opposition party "The People’s Will" on 23 April that included the names of six people, some of them residents of the town of Klyotsk and others working for the firm Belaruskaliy, in Soligorsk, who denied having signed it. The verdict was delivered by judges Vera Tupik and Tatyana Zhyklovskaya, of the city’s Leninsky court. The paper had tried to avoid legal proceedings by publishing an apology on 14 May.

-  - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Government persists in judicial hounding of independent press

18 May 2005

Reporters Without Borders has expressed concern about persistent government hounding of the independent press through the courts.

The country’s leading independent newspaper, the Minsk-based Narodnaya Volya, selling 30,000 copies five times weekly, received a warning from the justice ministry on 16 May for "publishing false reports", in violation of Article 32 of the media law.

On the same day, the newspaper learned that workers at the state-owned company Belaruskalii had laid complaints for libel for having printed their names in a 23 April article headlined, "Such is the people’s will".

The article listed 300 Belaruskalii workers who had signed a letter backing the foundation of an opposition movement "The People’s Will". Five workers denied signing and claimed the equivalent of around 18,200 euros damages from the paper.

One of the workers suing the newspaper, Syarhey Katovich, admitted in an interview with Radio Free Europe/Radio Liberty having come under pressure from the company’s management, as had his four colleagues. "You know, I nearly lost my job", he said.

Reporters Without Borders said it was concerned about the latest case and condemned the exploitation of the media law to silence dissident voices. ""A country under the rule of law should ensure a separation of powers. President Alexander Lukashenko is fully justifying his place on our list of press freedom "predators", it added.

Narodnaya Volya received the list of signatories in favour of the creation of "The People’s Will" directly from the movement’s co-ordinator. After receiving a letter from Belaruskalii’s management, the newspaper published a retraction of the list in its 14 May edition, to avoid legal trouble.

The paper’s editor, Yosif Syaredzich, told Reporters Without Borders’ correspondent that the "information ministry has played the role of examining magistrate, prosecutor and judge. Under the media law, anyone brining a case against a newspaper must first ask for a correction to be published and if necessary, apologies as well. In this case, the information ministry immediately sent a warning without first informing the editor of the basis of the complaints or the date of the decision."

The newspaper had received a previous warning on 13 April, for carrying an appeal from the "Defenders of the homeland", a group that was not registered with the authorities, in its 31 March edition.

Narodnaya Volya is also facing a complaint lodged on 5 April by Syarhey Gaidukevich, leader of the Belarus Liberal Democratic Party (LDP), who is claiming the equivalent of 73,000 euros damages against the newspaper for having suggested that the LDP cooperated with the former Iraqi regime of Saddam Hussein and received financial backing from him.




  In this country
6 March - Belarus
Call for end to unofficial ban on foreign journalists
26 February - Belarus
Judge orders two issues of cultural magazine seized and destroyed
29 January - Belarus
In show of bad faith, government again refuses to issue press accreditation to Radio Racyja journalists
27 November - Belarus
Amid signs of tentative liberalisation, government urged to do more and to resist temptation to control Internet
26 September - Belarus
Media coverage of election campaign ignores political debates and opposition

in the annual report
Belarus - Annual Report 2008
Belarus - Annual report 2007
Belarus - 2006 Annual report

Europe press releases
4 June - Kosovo
Rrokum TV station still excluded by national broadcasting network
2 June - Ukraine
Potential witness’s death deals severe blow to probe into journalist’s murder
2 June - Turkey
Woman journalist held for past five weeks on baseless charge of link to armed group
2 June - Russia
Journalist seeks asylum in Finland after being convicted for prison torture articles
29 May - France
Regrettable decision by appeal court to lift ban on magazine only if offending photo is covered up

Reports
5 February 2009 - Bulgaria
“Resignation or resistance, Bulgaria’s embattled press hesitates”
28 January 2009 - Russia
Fact-finding visit : Moscow double murder may have been linked to November attack on local newspaper editor
27 June 2008 - Turkey
Investigation report into the detention of journalist Haci Bogatekin, imprisoned for more than two months and facing ten and a half years in prison
archives

Sign the petitions
Uzbekistan
Jusuf Ruzimuradov

Europe archives
2009 archives
2008 archives
2007 archives
2006 archives
2005 archives
2004 archives
2003 archives
2002 archives
2001 archives
2000 archives