Afrique Ameriques Asie Moyen-Orient Internet Nations unies
 
Belarus24 November 2006

Oldest independent weekly threatened by closure on 100th anniversary

Reporters Without Borders today condemned the Belarusian government’s repeated attempts to close down the weekly Nasha Niva, one of the country’s few independent newspapers, this time exploiting the fact that it now lacks fixed premises.

A week before the 100th anniversary of its founding yesterday, the newspaper received a warning from the information ministry that the latest issue “does not mention the newspaper’s current address, which violates article 26 of the media law.”

“The authorities simply want to close the newspaper down,” editor Andrei Dynko said. Reached by Reporters Without Borders, Viktor Guretski, the head of the ministry’s bureau of licences, confirmed that a newspaper that does not identify its legal address in its issues risks being suspended.

Nasha Niva has signed four rental contracts since April in its search for new premises, but each contract has subsequently been cancelled under pressure from the authorities.

“As in the case of Arche, a cultural magazine suspended by the information ministry in September, the authorities often use these practices to neutralise the independent press,” Reporters Without Borders said.


19.04.2006

President still hounding dissidents and trying to stifle oldest independent newspaper

The government is targeting Nasha Niva, the country’s oldest independent weekly, which on the eve of its 100th anniversary is in peril of imminent closure, said Reporters Without Borders, condemning President Alexander Lukashenko’s continued hounding of dissidents.

The weekly has been put under threat by a “totally absurd” administrative attack under which it has been denied the right to publish legally, the press freedom organisation said. The government has justified the refusal by the fact that its editor Andrei Dynko was sentenced to ten days in prison on 22 March during a post-electoral crackdown.

In a letter dated 10 April 2006 and signed by the Minsk municipality’s ideological head, the weekly was refused confirmation of the lodging of its legal address in the capital, which is essential for it to be registered with the Information Ministry.

On the same day, after two months of deliberation, the Communications Ministry rejected the newspaper’s request for a licence to sell Nasha Niva through subscription.

“This case is totally absurd. The letter the newspaper received was signed by an ideological official, someone who has no reason to be involved with this type of administrative formality,” the organisation said.

“On top of that, you cannot prevent a newspaper from appearing simply because its editor has been arrested. Administrative force is a Belarusian speciality and other independent newspapers have already suffered from the same procedure. President Lukashenko’s recent election victory, seen by most observers as tainted by irregularities, has been the signal for a witch-hunt against dissident media,” it added.

The editor, Andrei Dynko, told Reporters Without Borders that he saw the attempt to close the paper as political. The decision, which he called a “legal absurdity”, came he said from the ideological head of the presidential administration, Oleg Proleskovsky.

Nasha Niva was founded in Vilnius, Lithuania, in 1906. The weekly, published in the Belarusian language, was designed to protect Belarusian identity from being swamped by Soviet influence, by encouraging people to think, write and read in the language. The weekly has always criticised the government for its dependence on Russia and its policy of destroying national identity. In the run-up to the election it was used as a platform by opposition leader Alexander Milinkevich.

The newspaper has suffered various breaks in contracts during a crackdown against independent media a few months ahead of presidential elections. Since January 2006, the state-controlled post office has removed Nasha Niva from the list of media which it delivers to subscribers, and the Minoblsajuzdruck company, a subsidiary of Belsoyouzdrouk, which has a press distribution monopoly, broke its contract with the newspaper. Since then it has been published by relying on individual donations but sales have fallen sharply to 2,500 copies. Andrei Dynko said he plans to relocate Nasha Niva to Vilnius if no solution can be found in Belarus. He has also written to international organisations and Lithuanian’s culture ministry urging them to press UNESCO to include Nasha Niva in its list of humanity’s cultural heritage.

PDF - 158.3 kb
Belarus report



  In this country
6 March - Belarus
Call for end to unofficial ban on foreign journalists
26 February - Belarus
Judge orders two issues of cultural magazine seized and destroyed
29 January - Belarus
In show of bad faith, government again refuses to issue press accreditation to Radio Racyja journalists
27 November - Belarus
Amid signs of tentative liberalisation, government urged to do more and to resist temptation to control Internet
26 September - Belarus
Media coverage of election campaign ignores political debates and opposition

in the annual report
Belarus - Annual Report 2008
Belarus - Annual report 2007
Belarus - 2006 Annual report

Europe press releases
4 June - Kosovo
Rrokum TV station still excluded by national broadcasting network
2 June - Ukraine
Potential witness’s death deals severe blow to probe into journalist’s murder
2 June - Turkey
Woman journalist held for past five weeks on baseless charge of link to armed group
2 June - Russia
Journalist seeks asylum in Finland after being convicted for prison torture articles
29 May - France
Regrettable decision by appeal court to lift ban on magazine only if offending photo is covered up

Reports
5 February 2009 - Bulgaria
“Resignation or resistance, Bulgaria’s embattled press hesitates”
28 January 2009 - Russia
Fact-finding visit : Moscow double murder may have been linked to November attack on local newspaper editor
27 June 2008 - Turkey
Investigation report into the detention of journalist Haci Bogatekin, imprisoned for more than two months and facing ten and a half years in prison
archives

Sign the petitions
Uzbekistan
Jusuf Ruzimuradov

Europe archives
2009 archives
2008 archives
2007 archives
2006 archives
2005 archives
2004 archives
2003 archives
2002 archives
2001 archives
2000 archives