Ameriques Asie Europe Moyen-Orient Internet Nations unies
 
Seychelles26 October 2006

Judicial harassment forces opposition weekly to stop publishing

Reporters Without Borders voiced dismay today at the decision of a Seychelles court to sentence the privately-owned weekly Regar to pay an exorbitant fine, thereby forcing one of the archipelago’s two only opposition newspapers to suspend publication.

“The government and its allies have repeatedly sued Regar on the least pretext for years, taking advantage of a biased judicial system,” the press freedom organisation said. “Today they have achieved what they wanted - to silence one of the Seychelles’ few sources of criticism.”

Reporters Without Borders added: “If it were interested in respecting the rules of democracy, the government would reform this absurd system under which a newspaper is convicted by a judge appointed by the plaintiff’s lawyer. It should also realise that forcing critical media out of existence is bad for the country and, above all, bad for the public, which has a right to hear all points of view.”

The management of Regar, which supports the opposition Seychelles National Party (SNP), decided to suspend publication from today in protest against the campaign of legal harassment to which it has been subjected for years.

Regar editor Roger Mancienne told Reporters Without Borders the decision was prompted by the latest lawsuit, in which judge Ranjun Perera on 23 October ordered it to pay 350,000 rupees (52,000 euros) in damages to Seychelles tourism board president Maurice Lousteau-Lalanne for publishing a photo of him that had already appeared in the pro-government Seychelles Nation.

The photo showed him fishing near an island in a marine reserve. Regar’s caption suggested that Lousteau-Lalanne, who is the former president of the Seychelles Islands Foundation (SIF), was fishing in an area protected the SIF. It was alleged during the trial that SIF members are exempted by an internal regulation.

“We cannot continue to publish while constantly under the threat of unjustified lawsuits from political leaders and Government officials with claims of defamation of character on grounds which we consider to be flimsy but which are invariably upheld by judges who are selective in their application of the law,” Regar’s final issue said. The newspaper has appealed, but Mancienne said the appeal was unlikely to be heard before next April.

“It is above all against an unfair and politicised judicial system that we want to protest,” Mancienne told Reporters Without Borders. He added that Lousteau-Lalanne’s lawyer, France Bonté, who is on the central committee of the ruling Seychelles People’s Progressive Front (SPPF), is president of the body responsible for appointing judges.

Regar has been sued eight times by the Seychelles authorities since its creation in 1992, and it has had to pay damages to the police chief, the army chief of staff, the tourism minister and the foreign minister. Until now the damages awards have never been more than 175,000 rupees (26,000 euros). Other lawsuits are pending - two brought in 1999 and 2000 by former President Albert René, and one brought in 2001 by his successor, President James Michel. A total of 12 million rupees (1.8 million euros) in damages have been requested.

Regar’s press was also the target of an arson attack on the night of 8 December 2005 which is still unpunished.



In this country
4 October - Seychelles
Newspaper editor freed, charged with “unlawful assembly”
13 December - Seychelles
Arson attack causes serious damage to opposition weekly’s press
9 December - Seychelles
Heavy fine for ignoring court’s gag order could sink sole opposition newspaper
19 March - Seychelles
The life of the independent newspaper Regar threatened

in the annual report
Africa press releases
3 June - Somalia
Alarm at TV station director’s abduction near Mogadishu
27 May - Gabon
Government imposes news blackout on President Bongo’s health
26 May - Somalia
Radio reporter shot by militia dies of injuries, fourth journalist to be killed this year

africa archives
archives

reports
18 March 2009 - Democratic Republic of Congo
“Bukavu, murder city”: investigation report into murders of journalists in the capital of Sud-Kivu
21 May 2008 - Eritrea
Naizghi Kiflu, the dictatorship’s eminence grise
6 March 2008 - Kenya
"How far to go ?" Kenya’s media caught in the turmoil of a failed election
archives

Sign the petitions
Eritrea
Sign the petition for the release of ten Eritrean journalists