Afrique Ameriques Asie Moyen-Orient Internet Nations unies
 
Belarus28 November 2006

State postal company refuses to deliver many independent newspapers next year

Reporters Without Borders today condemned the removal of many independent newspapers from the list of publications to be distributed next year by the Belarusian state postal service, Belpochta, which has a monopoly of subscription press delivery and believes it can pick and choose what it delivers.

The delivery ban will hit four national newspapers - Narodnaya Volya, Nasha Niva, Tovarich, Svobodnie Novosti Plus - and many regional ones, including Brestski Kurier, Vitebski Kurier, Borisovskie Novosti, Gazeta Slonimskaya, Intex-press, Lyahavitski Chas, Volnaye Hlybokaue, Hantsavitski Chas and Miastsovi Chas.

“This is yet another bid by the Belarusian government to silence the independent press by depriving it of its means of existence,” Reporters Without Borders said. “As shown by the case of the newspaper Solidarnost, which stopped publishing at the end of 2005, severance of the postal delivery contract is often the prelude to closure.”

The press freedom organisation added: “The national postal service ought to deliver all newspapers, regardless of their political position. As Belpochta is directly controlled by the government, its selective refusal is a clear attempt to deprive the Belarusian public of access to independent news and information.”

The editors of five independent newspapers complained about this situation in an open letter to President Alexandre Lukashenko on 17 October. The information ministry responded that it did not have the right to meddle in the activities of independent business entities and force them to sign contracts.

Belpochta began breaking off its delivery contracts with independent newspapers in January 2005. At the same time, private delivery companies had their licences withdrawn, which has made it virtually impossible for independent newspapers to be delivered to subscribers.

Some have tried mailing their issues in envelopes, but this results in delays of two to three days. Others organise their own distribution in the capital, but cannot reach the rest of the country. Unable to be delivered, most privately-owned newspapers have had to cut back their print run. Some have stopped publishing in hard copy altogether and just operate a website.

The distribution system dates back to the Soviet era. Two state companies have monopolies. Belsouzpechat delivers newspapers to news stands, while Belpochta delivers them to subscribers. The state’s control of these companies means the pro-government press gets preferential treatment while distribution of critical media can be blocked altogether.




  In this country
6 March - Belarus
Call for end to unofficial ban on foreign journalists
26 February - Belarus
Judge orders two issues of cultural magazine seized and destroyed
29 January - Belarus
In show of bad faith, government again refuses to issue press accreditation to Radio Racyja journalists
27 November - Belarus
Amid signs of tentative liberalisation, government urged to do more and to resist temptation to control Internet
26 September - Belarus
Media coverage of election campaign ignores political debates and opposition

in the annual report
Belarus - Annual Report 2008
Belarus - Annual report 2007
Belarus - 2006 Annual report

Europe press releases
4 June - Kosovo
Rrokum TV station still excluded by national broadcasting network
2 June - Ukraine
Potential witness’s death deals severe blow to probe into journalist’s murder
2 June - Turkey
Woman journalist held for past five weeks on baseless charge of link to armed group
2 June - Russia
Journalist seeks asylum in Finland after being convicted for prison torture articles
29 May - France
Regrettable decision by appeal court to lift ban on magazine only if offending photo is covered up

Reports
5 February 2009 - Bulgaria
“Resignation or resistance, Bulgaria’s embattled press hesitates”
28 January 2009 - Russia
Fact-finding visit : Moscow double murder may have been linked to November attack on local newspaper editor
27 June 2008 - Turkey
Investigation report into the detention of journalist Haci Bogatekin, imprisoned for more than two months and facing ten and a half years in prison
archives

Sign the petitions
Uzbekistan
Jusuf Ruzimuradov

Europe archives
2009 archives
2008 archives
2007 archives
2006 archives
2005 archives
2004 archives
2003 archives
2002 archives
2001 archives
2000 archives