Ameriques Asie Europe Moyen-Orient Internet Nations unies
 
Lesotho9 July 2007

Weekly’s survival threatened by state advertising boycott ordered by government

Reporters Without Borders voiced concern today about the survival of the privately-owned weekly Public Eye following an order from the government to all state and parastatal agencies at the start of June not to buy any more of its advertising space.

“Allowing political and malicious considerations to determine where state advertisements and announcements are placed is outrageous and should be banned by the Lesothan government,” the organisation said. “Not only does it threaten the existence a free press in Lesotho but it is also a disguised form of censorship and an abuse of authority. The government does not own the agencies of the state and should not use them for its petty political ends.”

Several state and parastatal advertisers told Public Eye editor Bethuel Thai at the start of June that they had received an order not to buy any more space in his newspaper. When Thai asked to see a copy of the order, they all referred him to government secretary Tlohang Sekhamane, who confirmed that the government had taken this decision but said no written order existed.

Nonetheless, Public Eye did in the end obtain a copy of a message from the local government ministry’s human resources department to project and section chiefs saying: “I have been ordered to inform you that requests for advertising services to the newspaper Public Eye and radio Harvest FM must cease with immediate effect. I thank you for your usual cooperation.”

Since then, no request for advertising has been made by the agencies involved. As a result, Thai was forced to tell his employees he was suspending payment of all salaries until further notice, as 85 per cent of the newspaper’s revenue comes from advertising. He has had no success with his attempts to contact senior government officials to request an explanation or propose a solution. Thai estimates that his newspaper will fold within six months if there is no change in the current situation.

Founded by Thai in 1997 and originally in the form of a photocopied newsletter, Public Eye has developed into a respected and high-quality weekly employing 26 staffers and around 15 freelancers. It was one of the Kingdom of Lesotho’s few independent newspapers, and the most widely-read one.

Harvest FM is often accused by the government of being the mouthpiece of the main opposition party, the All Basotho Convention. One of its leading journalists, Thabo Thakalekoala, is currently charged with “failure to report subversive activity” as a result of reading a letter on the air calling for the prime minister’s resignation which he said he got from members of the army.



In this country
24 October - Lesotho
Radio station back on the air after three-month suspension
26 June - Lesotho
Radio host freed on bail, charged with failing to report subversive activity
21 November - Lesotho
Campaign of threats against leading political journalist
26 June - Lesotho
Independent radio station and newspaper on verge of being forced to close

in the annual report
Africa press releases
3 June - Somalia
Alarm at TV station director’s abduction near Mogadishu
27 May - Gabon
Government imposes news blackout on President Bongo’s health
26 May - Somalia
Radio reporter shot by militia dies of injuries, fourth journalist to be killed this year

africa archives
archives

reports
18 March 2009 - Democratic Republic of Congo
“Bukavu, murder city”: investigation report into murders of journalists in the capital of Sud-Kivu
21 May 2008 - Eritrea
Naizghi Kiflu, the dictatorship’s eminence grise
6 March 2008 - Kenya
"How far to go ?" Kenya’s media caught in the turmoil of a failed election
archives

Sign the petitions
Eritrea
Sign the petition for the release of ten Eritrean journalists