Afrique Asie Europe Moyen-Orient Internet Nations unies
 
Venezuela2 August 2007

Call for clear rules that promote media pluralism after temporary reprieve for RCTV’s cable broadcasting

RCTV Internacional was able to continue broadcasting by cable beyond yesterday’s government deadline thanks to an 11th hour reprieve in the form of a decision by the supreme court that it was prepared to hear a petition from the Venezuelan Chamber of Subscription Television (Cavetesu) about the status of cable and satellite TV stations.

Barred from continuing terrestrial broadcasting on 27 May, RCTV Internacional had resumed broadcasting on three cable channels and two satellite channels on 16 July. Although it has it headquarters outside the country and broadcasts abroad as well as in Venezuela, the government immediately responded that, if it did not register as a “national audiovisual producer,” it would be barred from cable and satellite broadcasting as well.

The deadline set by the government was midnight on 1 August, which allowed RCTV Internacional just five days to complete all the formalities.

No other cable station had ever before been required to register as a “national audiovisual producer.” Cavetesu chairman Mario Seíjas pointed this out on 28 July, saying none of the 40 pay-TV channels had any registered status, national or international. The Cavetesu then petitioned the supreme court’s constitutional section for clear rules on the rights and duties of national and international cable and satellite broadcasters in Venezuela.

Seíjas had previously asked the government to hold urgent negotiations with the cable stations, including RCTV Internacional, but he got no response.

The supreme court has not yet issued a ruling on the substance of the petition. RCTV Internacional chairman Marcel Granier told the Caracas-based TV news channel Globovisión that he regarded the supreme court’s decision as a “political measure” and that in his view, the government was just using the court to “win time.”

“Granier’s suspicions are not completely unfounded,” Reporters Without Borders said. “There is no reason to think that RCTV Internacional will be able to continue broadcasting. Nonetheless, we hail Seíjas’s initiative to petition the court, and we hail the court’s ruling, albeit very provisional.”

The press freedom organisation added: “This should be the moment for a real legal debate and maybe even an attempt at dialogue between the government and RCTV Internacional. And we hope that this will lead to clear and fair rules that will ensure pluralism throughout the media, not just for cable and satellite broadcasting.”


01.08.07 - Government caps censorship of RCTV by forcing it to stop cable and satellite broadcasting

A “spurious, last-minute legal pretext” was used today to force RCTV, now called RCTV Internacional, to suspend broadcasting for the second time in just over two months, Reporters Without Borders said. The grounds cited by the government were that the privately-owned station was not a “national audiovisual producer.” RCTV had resumed broadcasting by cable and satellite just two weeks ago, after being forced to stop terrestrial broadcasting on 27 May.

“This time, the censorship of RCTV is complete,” the press freedom organisation said. “The Venezuelan government wanted the station to disappear, in Venezuela, at least. First it excluded RCTV from the terrestrial broadcast frequencies. Now it is preventing it from broadcasting by cable and satellite. This second phase of the RCTV affair raises several questions.”

-  Firstly, if the Radio and TV Social Responsibility Law of 2004 and the regulations of the National Commission for Telecommunications (Conatel) really do require cable and satellite stations - even internationally-structured ones such as RCTV Internacional - to be registered as “national audiovisual producers,” as is the case for terrestrial broadcasters, why was this requirement not previously enforced with all the others?

-  Secondly, why did the Venezuelan Chamber of Subscription Television remember that the 45 other pay-TV channels should also have to register as “national audiovisual producers” only after it had already given RCTV Internacional five days to do so? And why were the others given 10 days?

-  Thirdly, why did the communication and information minister wait until RCTV Internacional resumed cable broadcasting on 16 July to announce that the cable and satellite stations would now also have to submit to the system of “cadenas,” in which national broadcasters are required to simultaneously retransmit the president’s speeches and other government messages when they are broadcast by the state media?

-  Finally, why did the telecommunications minister not respond to the request for a deadline extension for RCTV Internacional that was made on 30 July by Mario Seíjas, the president of the Venezuelan Chamber of Subscription Television?

“The Inter-American institutions have a right to demand explanations from the Venezuelan government and we are waiting for it to provide them,” Reporters Without Borders added.

Venezuela’s oldest privately-owned TV station was ordered to withdraw its programming from satellite and cable TV services at midnight last night - the deadline announced five days earlier by Seíjas. After the renewal of its terrestrial broadcast licence was blocked on 27 May, RCTV had resumed broadcasting on 16 July using the services of three cable operators (Directv, Supercable and Inter) and two satellite operators (Net Uno and Planet).

The day after RCTV resumed cable and satellite broadcasting as RCTV Internacional, information and communication minister William Lara announced that the Telecommunications Law of 2000 and the Radio and TV Social Responsibility Law of 2004 would be amended to extend the “cadena” system to cable and satellite. RCTV Internacional chairman Marcel Granier responded that his station should not have to comply because it is an international broadcaster with headquarters in the United States.

Seíjas announced on 26 July that RCTV Internacional, as a station broadcasting in Venezuela, had five days to register as a “national audiovisual producer,” which meant it would have to comply with the government’s system of “cadenas.” If it did not register, it would have to withdraw its programmes from the cable and satellite services on 1 August or otherwise the operators would be subject to financial sanctions.

Reiterating the argument that RCTV Internacional is an international station that broadcasts in other countries (Trinidad and Tobago, and the Netherlands Antilles) as well as Venezuela, Granier pointed out that no other cable or satellite station had been asked to register, and he cited the example of Telesur, a station partly financed by the Venezuelan government, which has been exempted from the “cadena” system on its cable channel.

In response, Seíjas announced that the 45 other cable and satellite broadcasters - for the most part regional broadcasters - would also have to register as “national audiovisual producers,” giving them 10 days instead of the five days given to RCTV Internacional.

On 30 July, Seíjas asked telecommunications minister Jesse Chacón to hold urgent negotiations with the cable and satellite stations including RCTV Internacional to “analyse the problem posed by the ‘national audiovisual producer’ status,” suggesting that its criteria were “very outmoded and very subjective” and needed clarification. At the same time, he suggested an extension to RCTV Internacional’s deadline. His request did not get an answer.

RCTV Internacional initially continued to broadcast after the deadline today but a source told Reporters Without Borders that “broadcasting is going to stop because there is no chance of talks taking place with the government.”

Coincidentally, the supreme court has just rejected RCTV Internacional’s final appeals against the government’s refusal to renew its terrestrial broadcasting licence. Two months after the appeals were filed, the court ruled that they were inadmissible because the station had failed to comply with certain “administrative obligations.”



In this country
29 May - Venezuela
Open letter to President Hugo Chavez to protest about official hounding of Globovisión
20 February - Venezuela
Former policeman arrested on suspicion of participating in journalist’s murder
13 February - Venezuela
Constitutional vote held in climate of polarised media and surfeit of presidential speeches
15 January - Venezuela
Murder attempt against pro-Chávez journalist in Portuguesa state
2 January - Venezuela
New Year’s Day attack on TV station by radical pro-Chávez group

in the annual report
Venezuela - Annual Report 2008
Venezuela - Annual report 2007
Venezuela - Annual report 2006


reports
14 March 2008 - Cuba
No surrender by independent journalists, five years on from “black spring”
5 June 2007 - Venezuela
Closure of Radio Caracas Televisión consolidates media hegemony
22 May 2007 - Colombia
Paramilitary "black eagles" poised to swoop down on press
archives

Americas press releases
3 June - United States
President Obama urged to raise freedom of expression in his Cairo speech
27 May - Mexico
Crime reporter abducted and killed in Durango state
20 May - Cuba
Anyone can browse the Internet... unless they are Cuban
15 May - Cuba
Journalist gets three-year jail sentence
15 May - Colombia
Former intelligence officials leak list of news media and journalists whose phones were tapped

Americas archives
2009 archives
2008 archives
2007 archives
2006 archives
2005 archives
2004 archives
2003 archives
2002 archives
2001 archives
2000 archives

Sign the petitions
Cuba
Miguel Galván Gutiérrez
Cuba
Fabio Prieto Llorente
United States
Chauncey Bailey
A petition to Raúl Castro