Afrique Ameriques Europe Moyen-Orient Internet Nations unies
 
Indonesia 11 September 2007

Supreme court orders Time Asia to pay former dictator 100 million dollars in damages

Reporters Without Borders is stunned by yesterday’s supreme court ruling ordering Time Asia to pay former President Suharto 1 billion rupees (106 million dollars) in damages for a 1999 cover story accusing him of corruption. A spokesman for the court said it concluded that the story in Time’s Asia edition had damaged the former dictator’s "reputation and honour."

"You would think we were back in the Suharto era when the press was gagged as soon as it alluded to corruption and nepotism in the dictator’s family," the press freedom organisation said. "The Indonesian judicial system must think again, and overturn this ridiculous ruling. Instead of convicting a foreign magazine, the country’s supreme court judges should step efforts to get the Suharto family to return the billions it wrongfully took."

Time Asia’s Indonesian lawyer, Todung Mulya Lubis, today said he would try to get the ruling overturned. A spokesman for the supreme court meanwhile confirmed to foreign journalists that yesterday’s verdict overturned decisions by lower courts in 2000 and 2001 in Time Asia’s favour. The supreme court, which is Indonesia’s highest court, also ordered six Time Asia employees to issue apologies for publication in Indonesian magazines and Time’s international editions.

Time’s management today told Reporters Without Borders it could not for the time being make any comment has it had not yet received any legal notification of the ruling. Suharto’s lawyer hailed the "surprise verdict."

Suharto brought his libel suit against the magazine in 1999, demanding the equivalent of 27 billion dollars in damages (at the 1999 exchange rate) because of an article published after the fall of his regime claiming that he and has family had embezzled some 73 billion dollars during his 32 years in power. The allegations included the claim that part of the embezzled funds had recently been moved from Switzerland to Austria.

The supreme court’s judges include a retired general who was in active service under Suharto. The former dictator has never been convicted of embezzlement although the attorney general began an investigation into the disappearance of 1.5 billion dollars.




In this country
14 April - Indonesia
YouTube accessible again in Indonesia
14 December - Indonesia
A fifth documentary banned at Jakarta film festival
20 September - Indonesia
Jakarta court dismisses case against Santosa
14 September - Indonesia
Five Australian journalists expelled from Papua
12 May - Indonesia
Journalist killed while investigating on corruption

in the annual report
Indonesia - Annual report 2008
Indonesia - Annual report 2007
Indonesia - Annual report 2006

reports
4 May 2009 - Nepal
Mission report : A call to end violence and impunity
2 April 2009 - Pakistan
Fact-finding visit by Reporters Without Borders to Swat “valley of fear”
16 March 2009 - Afghanistan
Report of fact-finding mission : Press freedom in free-fall in run-up to presidential election
archives

Asia archives
2009 archives
2008 archives
2007 archives
2006 archives
2005 archives
2004 archives
2003 archives
2002 archives
2001 archives
2000 archives

Asia press releases
3 June - North Korea
Pyongyang judges asked to be lenient with two American journalists
3 June - Afghanistan
US forces arrest a journalist in Khost
3 June - China
“Tank Man” photo displayed outside Chinese embassy in Paris on eve of Tiananmen Square massacre
2 June - China
Blocking of Twitter, YouTube, Flickr and Blogger deprives Chinese of Web 2.0
2 June - Sri Lanka
Press freedom activist badly beaten in Colombo, hospitalised