Afrique Ameriques Europe Moyen-Orient Internet Nations unies
 
Sri Lanka 2 November 2007

Court upholds withdrawal of ABC’s licence, says group’s president tried to mislead it

Reporters Without Borders condemns the Sri Lankan supreme court’s decision yesterday upholding the withdrawal of the Asia Broadcasting Corporation’s licence on the grounds that its president, Reno Silva, gave the court false information with the aim of misleading it. The court also ordered the information ministry not to give ABC a new licence.

After being found in contempt of court, Silva was released on bail of 250,000 Rupees (1,600 euros) and was ordered to present arguments, under oath, by 26 November as to why he should not be sentenced.


26.10.2007

Reporters Without Borders is outraged by the information ministry’s decision last night to suspend the licence of five radio stations (Sun FM, Gold FM, Hiru FM, Shaa FM and Sooriyan FM) belonging to the Asia Broadcasting Corporation (ABC), an independent media group, for broadcasting an erroneous report.

“We strongly condemn the government’s punitive measures against the ABC group and we call for the immediate reinstatement of its licence,” the press freedom organisation said. “We regret that the ABC network did not take more care with its sources, but that should under no circumstances be used by the government as a pretext for a form of censorship.”

ABC’s licence was suspended after it broadcast a report that residents in the village of Ranminitenna, in the southern Tissamaharama area, had panicked on hearing that Tamil rebels were about to arrive. The report turned out incorrect, and ABC apologised as soon as it discovered this.

The group’s license was suspended after the information ministry carried out an investigation at President Mahinda Rajapakse’s behest.

ABC has reputation for reporting and editorials critical of the government. N. Kurupharan, the director of one its stations, Sooriyan FM (one of the two most important Tamil-language radio stations in Sri Lanka), was kidnapped for 13 hours in August 2006. At the beginning of last year, ABC was threatened by members of the government to stop it broadcasting interviews with rebel chiefs.

Meanwhile, reporter Arthur Wamanan of the Sunday Leader newspaper has been detained since 24 October after reporting that enterprise development minister Mano Wijeratne got the National Gem Authority to pay his wife’s mobile phone roaming charges. The minister claimed that Wamanan tried to blackmail him before writing the story. The newspaper’s editor said Wamanan simply called the minister to get his comments before completing the report, which was published on 21 October.




In this country
2 June - Sri Lanka
Press freedom activist badly beaten in Colombo, hospitalised
19 May - Sri Lanka
Army holding three doctors who gave information to press
11 May - Sri Lanka
Three foreign journalists expelled from Sri Lanka
7 May - Sri Lanka
Parliamentarian threatens online journalists
5 May - Sri Lanka
Open letter to IMF chief Dominique Strauss-Kahn about loan to Sri Lanka

in the annual report
Sri Lanka - Annual report 2008
Sri Lanka - Annual report 2007
Sri Lanka - Annual report 2006

reports
4 May 2009 - Nepal
Mission report : A call to end violence and impunity
2 April 2009 - Pakistan
Fact-finding visit by Reporters Without Borders to Swat “valley of fear”
16 March 2009 - Afghanistan
Report of fact-finding mission : Press freedom in free-fall in run-up to presidential election
archives

Asia archives
2009 archives
2008 archives
2007 archives
2006 archives
2005 archives
2004 archives
2003 archives
2002 archives
2001 archives
2000 archives

Asia press releases
3 June - North Korea
Pyongyang judges asked to be lenient with two American journalists
3 June - Afghanistan
US forces arrest a journalist in Khost
3 June - China
“Tank Man” photo displayed outside Chinese embassy in Paris on eve of Tiananmen Square massacre
2 June - China
Blocking of Twitter, YouTube, Flickr and Blogger deprives Chinese of Web 2.0
2 June - China
All references to Tiananmen Square massacre closely censored for 20 years