Afrique Ameriques Asie Moyen-Orient Internet Nations unies
 
Russie22 January 2008

Local TV station staff could get a year’s forced labour for play on words on Putin’s name

Reporters Without Borders condemns a decision by prosecutors in Vladimir (200 km east of Moscow) to charge several employees of local television station TV 6 Vladimir with “insulting a public official” under article 319 of the criminal code for referring on the air to supporters of President Vladimir Putin as “Putinists” and to a meeting they held as a “Puting.”

The charge carries a maximum penalty of one year’s forced labour and a fine of 40,000 rubles (1,100 euros).

(JPEG) Local prosecutor’s began questioning the station’s staff on 14 January as a result of a complaint by Mikhail Babich, a local parliamentary representative of the ruling United Russia party, about a report referring to a local pro-Putin meeting that was screened on 30 November as part of the station’s “Without Comment” programme.

In response to a request by the prosecutor’s office for an expert opinion, Mikhail Grachyov, a Russian language professor at Nizhny Novgorod Linguistic University, said the play on words used by the TV station could, in a “certain context,” be offensive to President Putin.

One of TV 6 Vladimir’s journalists, Sergei Golovinov, said he and his colleagues thought the complaint was an attempt by United Russia to force a station that was neutral and objective to toe the party line. But the prosecutor in charge of the investigation, Yury Yevtukhov, insists that the case is not politically motivated. The investigators were careful to question everyone involved and obtain expert opinion, he said.

This is not the first time that this charge has been brought against a news media. The Saratovskyi Reportyor, a newspaper based in Saratov (850 km southeast of Moscow), faces closure for publishing a cartoon consisting of Putin’s face imposed on the photo of a fictional Soviet spy in an old TV series. And in October 2006, journalist Vladimir Rakhmankov was fined 20,000 rubles for referring to Putin as the “nation’s phallic symbol” in a column in the online newspaper Kursiv.




  In this country
2 June - Russia
Journalist seeks asylum in Finland after being convicted for prison torture articles
1 May - Russia
Newspaper editor in coma after latest case of violence against journalists
10 April - Russia
Prosecutors say Novaya Gazeta journalist’s mysterious death was not murder
1er April - Russia
Local newspaper reporter dies two days after beating, human rights activist attacked outside Moscow home
16 March - Russia
Official issued Politkovskaya killer with fake passport

in the annual report
Russia - Annual Report 2008
Russia - Annual report 2007
Russia - 2006 Annual report

Europe press releases
4 June - Kosovo
Rrokum TV station still excluded by national broadcasting network
2 June - Ukraine
Potential witness’s death deals severe blow to probe into journalist’s murder
2 June - Turkey
Woman journalist held for past five weeks on baseless charge of link to armed group
29 May - France
Regrettable decision by appeal court to lift ban on magazine only if offending photo is covered up
28 May - Azerbaijan
Court breaks law by refusing to release journalist on health grounds

Reports
5 February 2009 - Bulgaria
“Resignation or resistance, Bulgaria’s embattled press hesitates”
28 January 2009 - Russia
Fact-finding visit : Moscow double murder may have been linked to November attack on local newspaper editor
27 June 2008 - Turkey
Investigation report into the detention of journalist Haci Bogatekin, imprisoned for more than two months and facing ten and a half years in prison
archives

Sign the petitions
Uzbekistan
Jusuf Ruzimuradov

Europe archives
2009 archives
2008 archives
2007 archives
2006 archives
2005 archives
2004 archives
2003 archives
2002 archives
2001 archives
2000 archives