Afrique Ameriques Europe Moyen-Orient Internet Nations unies
 
China 25 June 2002

The Economist magazine banned because of a dossier on China

Reporters Without Borders (Reporters sans frontières) has denounced the ban on the distribution of the penultimate issue of the British magazine The Economist by the Beijing authorities. The organisation for the defence of press freedom asked in a letter the minister for foreign affairs, Tang Jiaxuan, on a visit to Paris, to personally ensure that that issue of The Economist be available at newsstands. ’While you are in France to promote Shanghai’s candidature to organise the universal exhibition of 2010, your government is once again depriving certain Chinese people of the right to inform themselves freely of the situation in the country. These acts of censorship seriously compromise the improvement of China’s image abroad’, declared Robert Ménard, General Secretary of the organisation.

According to information obtained by the organisation, the Chinese authorities banned on 20 June the distribution of the 15 June issue of The Economist.  image 117 x 155 (JPEG) That issue, featuring an editorial entitled ’Set China’s politics free’ included a special dossier on the country signed by the magazine’s correspondent in Beijing, James Miles. This investigative journalism, which insisted on the need for political reforms to achieve the country’s growth objectives, made reference to sensitive topics such as the spiritual movement Falungong, the pro-democratic movements of 1989 or the new Chinese financial markets. According to James Miles, quoted by the daily South China Morning Post, while articles on China are frequently removed from copies of The Economist before they appear at newsstands, it is ’the first time an entire edition’ has been banned from distribution. Pete Bakker, manager of the magazine distribution department for the Asia-Pacific zone, declared that the magazine had anticipated this ban by checking with the national distribution company that the issue really would be distributed. This company told them five days later that the issue would not be ’legal’. The thousand copies reserved for international hotels were not delivered, but subscribers nevertheless received the issue.




In this country
3 June - China
“Tank Man” photo displayed outside Chinese embassy in Paris on eve of Tiananmen Square massacre
2 June - China
All references to Tiananmen Square massacre closely censored for 20 years
12 May - China
Foreign reporters prevented from working in Sichuan a year after earthquake
24 April - China
Concern that detained Tibetan magazine editor is being tortured
25 March - China
Government blocks access to YouTube

in the annual report
China - Annual report 2008
China - Annual report 2007
China - Annual report 2006

reports
4 May 2009 - Nepal
Mission report : A call to end violence and impunity
2 April 2009 - Pakistan
Fact-finding visit by Reporters Without Borders to Swat “valley of fear”
16 March 2009 - Afghanistan
Report of fact-finding mission : Press freedom in free-fall in run-up to presidential election
archives

Asia archives
2009 archives
2008 archives
2007 archives
2006 archives
2005 archives
2004 archives
2003 archives
2002 archives
2001 archives
2000 archives

Asia press releases
3 June - North Korea
Pyongyang judges asked to be lenient with two American journalists
3 June - Afghanistan
US forces arrest a journalist in Khost
2 June - China
Blocking of Twitter, YouTube, Flickr and Blogger deprives Chinese of Web 2.0
2 June - Sri Lanka
Press freedom activist badly beaten in Colombo, hospitalised
29 May - Sri Lanka
Journalists trying to cover fate of Tamils are threatened, obstructed