Afrique Ameriques Asie Moyen-Orient Internet Nations unies
 
Turkey13 August 2008

Hayat TV allowed to resume broadcasting

The Turkish television station Hayat TV was allowed to resume broadcasting on 6 August after convincing the High Council for Turkish Broadcasting (RTUK), the state satellite company Turksat and the interior and transport ministries that it had never cooperated with Roj TV, a Kurdish station based in Germany which the Turkish authorities regard as an outlet of the banned PKK.


21.07.2008- TV station’s broadcasts suspended without warning

Reporters Without Borders condemns the indefinite suspension of Hayat TV’s broadcasts since 16 July at the behest of the High Council for Turkish Broadcasting (RTUK) for allegedly providing film of the Kurdish New Year celebrations to Roj TV, a station based in Germany which the Turkish authorities regard as an outlet of the banned Kurdistan Workers Party (PKK).

In reality, the footage was provided by the Kurdish news agency DIHA.

“Hayat TV’s suspension without any warning is indicative of the pressure which the Turkish authorities put on certain news media,” Reporters Without Borders said. “The grounds given by the RTUK was Hayat TV’s alleged cooperation with Roj TV when in fact the Turkish New Year footage was obtained from elsewhere. Hayat TV’s suspension must be lifted at once.”

Insisting that he has never provided any footage to Roj TV, Hayat TV chief Aydin Cubukçu said he would do everything necessary to be able to resume broadcasting and would seek compensation from the RTUK and the state-owned TV satellite operator Türksat.

Cubukçu claimed that, at the behest of the RTUK, Türksat chief executive Özkan Dalbay wrote in a 16 July letter to Turkovizyon, a company contracts Türksat services for a number of Turkish TV stations: “To avoid our disconnecting all of the Turkovizyon platform’s broadcasts, we ask you to terminate Hayat TV’s broadcasts and to henceforth pay more attention to the content of the stations you host.”

Hayat TV had been broadcasting since 3 December 2007. Its content is targeted at Turkish workers.




  In this country
2 June - Turkey
Woman journalist held for past five weeks on baseless charge of link to armed group
12 May - Turkey
Journalist held for past two weeks on suspicion of collaborating with armed group
5 May - Turkey
YouTube completes a year of being blocked in Turkey
1 April - Turkey
Ergenekon conspirators could have been behind journalist Hrant Dink’s murder
11 March - Turkey
Journalist arrested and charged in connection with alleged Ergenekon conspiracy

in the annual report
Turkey - Annual Report 2008
Turkey - Annual report 2007
Turkey - 2006 Annual report

Europe press releases
4 June - Kosovo
Rrokum TV station still excluded by national broadcasting network
2 June - Ukraine
Potential witness’s death deals severe blow to probe into journalist’s murder
2 June - Russia
Journalist seeks asylum in Finland after being convicted for prison torture articles
29 May - France
Regrettable decision by appeal court to lift ban on magazine only if offending photo is covered up
28 May - Azerbaijan
Court breaks law by refusing to release journalist on health grounds

Reports
5 February 2009 - Bulgaria
“Resignation or resistance, Bulgaria’s embattled press hesitates”
28 January 2009 - Russia
Fact-finding visit : Moscow double murder may have been linked to November attack on local newspaper editor
27 June 2008 - Turkey
Investigation report into the detention of journalist Haci Bogatekin, imprisoned for more than two months and facing ten and a half years in prison
archives

Sign the petitions
Uzbekistan
Jusuf Ruzimuradov

Europe archives
2009 archives
2008 archives
2007 archives
2006 archives
2005 archives
2004 archives
2003 archives
2002 archives
2001 archives
2000 archives