Afrique Ameriques Asie Moyen-Orient Internet Nations unies
 
Kosovo4 June 2009

Rrokum TV station still excluded by national broadcasting network

Reporters Without Borders condemns privately-owned Rrokum TV’s continuing suspension by the Kosovar broadcasting network and internet provider IPKO. Although it has a contract guaranteeing its transmission for five years, Rrokum TV was dropped from IPKO’s network of 80 local, regional and international TV stations without warning on 1 April. IPKO has at first blamed technical problems and the need to do maintenance work.

“We urge IPKO to resume broadcasting of Rrokum TV without delay,” Reporters Without Borders said. “If there are still technical problems, they should be clearly identified and reported to Rrokum TV. If there are no technical problems, then the only reason for not reinstating Rrokum TV must be external political pressure.”

Launched in January 2008, Rrokum TV is owned by Migjen Kelmendi, one of Pristina’s best known journalists and winner of the Reporters Without Borders Austria prize in 2007. Kelmendi says the Kosovar government does not like Rrokum TV and may have pressured IPKO to drop it. Some of IPKO’s shareholders are government supporters and it funds a newspaper, Daily Express, which supports the government.

Kelmendi told Reporters Without Borders : “They broke the contract two months ago without any warning although it clearly specifies that six months’ notice is needed. There has been no complaint from their side, and no reason to claim that we have neglected our commercial obligations.”

He added : “I assume this decision was a consequence of our recent coverage of the government’s cosy relationship with the national television station RTK and the government’s support for the new station, TV Klan Kosova.”

Rrokum TV has become very popular in Kosovo by covering financial and political scandals affecting the government. It also gives airtime to members of the opposition and small groups that are not affiliated to the main political parties and have limited access to the state-owned RTK. It can still be viewed via the Internet Service Provider Kujtesa, but its survival is threatened by the financial losses stemming from its exclusion by IPKO.




  In this country
21 May - Kosovo
Newspaper editor arrested by UN tribunal for naming protected witness
27 June - Kosovo
Journalist from Bota Sot dies of his injuries
27 September - Serbia-Montenegro / kosovo
Investigative journalist injured in shooting
29 March - Serbia-Montenegro / Kosovo
Bomb attempt against Serbian television crew

in the annual report
Europe press releases
2 June - Ukraine
Potential witness’s death deals severe blow to probe into journalist’s murder
2 June - Turkey
Woman journalist held for past five weeks on baseless charge of link to armed group
2 June - Russia
Journalist seeks asylum in Finland after being convicted for prison torture articles
29 May - France
Regrettable decision by appeal court to lift ban on magazine only if offending photo is covered up
28 May - Azerbaijan
Court breaks law by refusing to release journalist on health grounds

Reports
5 February 2009 - Bulgaria
“Resignation or resistance, Bulgaria’s embattled press hesitates”
28 January 2009 - Russia
Fact-finding visit : Moscow double murder may have been linked to November attack on local newspaper editor
27 June 2008 - Turkey
Investigation report into the detention of journalist Haci Bogatekin, imprisoned for more than two months and facing ten and a half years in prison
archives

Sign the petitions
Uzbekistan
Jusuf Ruzimuradov

Europe archives
2009 archives
2008 archives
2007 archives
2006 archives
2005 archives
2004 archives
2003 archives
2002 archives
2001 archives
2000 archives