Ameriques Asie Europe Moyen-Orient Internet Nations unies
 
Sudan6 September 2002

Press attacked for criticising government’s pull-out from peace talks

The issues of three Sudanese newspapers were seized and a journalist arrested this week after they criticised the government’s recent withdrawal from peace talks in Nairobi with the rebel Sudan People’s Liberation Army (SPLA).

"We protest against these decisions and we are concerned about the repeated attacks on the press in recent months," said Reporters Without Borders secretary-general Robert Ménard. "Negotiations between the government and the SPLA are a crucial part of Sudanese political life and the press should be able to cover them without pressure." He noted that security police had closed down or seized issues of about 10 newspapers over the past year.

Osman Mergani, a journalist with the daily Al Rai Al Aam, was arrested on 3 September by security officials and taken to security headquarters, where he was briefly questioned and then taken to Dabak prison, north of Khartoum. He was released on 5 September. He had criticised the government’s withdrawal from the peace talks in a broadcast on the Arab TV station Al-Jazeera on 1 September. The paper published an article criticising Vice-President Ali Osman Mohamed Taha on 3 September.

The 4 September issues of two privately-owned newspapers, the Khartoum Monitor and Al-Horriya were seized the evening before by security officials who went to the printing works.

Alfred Taban, managing editor of the Khartoum Monitor, and Albino Okeny, his editor-in-chief, were summoned on 4 September before security officials, who reproached them for criticising the government. That day’s issue of the paper carried the text of a speech by opposition leader Sadek El-Mahdi criticising the pull-out from the talks. Another article reported the demands of Abyei, a town on the border with southern Sudan, whose inhabitants wanted to be part of the south, not the north.

Al-Horriya’s 4 September edition contained an editorial saying the decision to suspend the talks was wrong. The paper’s managing editor, Haj Warrag, and journalist Lubna Ahmed Husein were summoned the next day before security officials, who interrogated them about it.

The 5 September issue of the daily As Sahafa was also seized at the printing works at dawn the same day. The previous day’s issue had criticised the peace talks pull-out.



In this country
21 May - Sudan
Call for amendments to harsh new press law
2 March - Sudan
Detained journalist put on a flight to London
11 February - Sudan
“They asked me why I was asking about arms. Then they said they wanted me to leave the country”: the story of a Canadian-egyptian journalist expelled by the authorities
25 November - Sudan
For the good of the country, stop censoring
14 October - Sudan
South Sudan newspaper editor released

in the annual report
Sudan - Annual Report 2008
Sudan - Annual Report
Sudan - Annual report 2006

Africa press releases
3 June - Somalia
Alarm at TV station director’s abduction near Mogadishu
27 May - Gabon
Government imposes news blackout on President Bongo’s health
26 May - Somalia
Radio reporter shot by militia dies of injuries, fourth journalist to be killed this year

africa archives
archives

reports
18 March 2009 - Democratic Republic of Congo
“Bukavu, murder city”: investigation report into murders of journalists in the capital of Sud-Kivu
21 May 2008 - Eritrea
Naizghi Kiflu, the dictatorship’s eminence grise
6 March 2008 - Kenya
"How far to go ?" Kenya’s media caught in the turmoil of a failed election
archives

Sign the petitions
Eritrea
Sign the petition for the release of ten Eritrean journalists