Afrique Ameriques Asie Moyen-Orient Internet Nations unies
 
Italy11 October 2002

Broadcast making fun of Berlusconi is censored

Reporters Without Borders today deplored the banning by the state-owned RAI broadcasting network of a special edition of the satirical programme "Blob" focusing on Italian prime minister Silvio Berlusconi and said it was a deliberate attempt to bring the state-owned TV station to heel.

"Banning a quality satirical programme such as Blob because it criticises the prime minister too often is censorship plain and simple," said Reporters Without Borders secretary-general Robert Ménard in a letter to RAI 3 director-general Agostino Saccà. "This episode further tarnishes the image of Italy, which is already the only country in the European Union where media diversity is under threat.

"We urge you to reverse this decision and allow the programme to be broadcast," he said.

Saccà refused to allow the third in a Blob series on Berlusconi to go out, saying that four 40-minute broadcasts devoted to the prime minister in the space of a week was "perhaps a bit much." It was not censorship, he said, but "just a discussion" he had had with the head of RAI 3 director Paolo Ruffini.

The programme, called "Berlusconi Against Everyone" and due to be broadcast on 8 October, focused on the prime minister’s mannerisms during press conferences and major political broadcasts. The programme comprises a montage of existing film clips, shown without comment.

The chief editor of Blob, Enrico Ghezzi, said the RAI chiefs had not seen the programme before banning it. "It’s rather shocking to pre-censor a programme that is just made up of film clips that have already been broadcast," he said. "They acted as if they thought the pictures of Berlusconi were in themselves a criticism."

The political shows of opposition journalists Michele Santoro ("Sciuscià") and Enzo Biagi ("Il Fatto") were dropped earlier this year from RAI’s new programme schedule after Berlusconi had harshly criticised them.

Reporters Without Borders denounced this move against programmes that were especially critical of the government. It notes that the three RAI channels play a key role in maintaining broadcasting diversity in Italy while Berlusconi controls Mediaset, that runs the country’s three main privately-owned national TV stations.




  In this country
24 November - Italy
Disturbing wave of attacks on journalists in Rome
16 October - Italy
Supporting Roberto Saviano
13 June - Italy
Ulterior motives seen in new bill imposing jail terms and heavy fines on media that publish phone taps
14 December - Italy
Call for European-level protection of sources after search of La Repubblica reporter’s home
29 June - Italy
Concern about adoption of bill on publication of phone call intercepts

in the annual report
Italy - Annual Report 2008
Italy - Annual report 2007
Italy - 2006 Annual report

Europe press releases
4 June - Kosovo
Rrokum TV station still excluded by national broadcasting network
2 June - Ukraine
Potential witness’s death deals severe blow to probe into journalist’s murder
2 June - Turkey
Woman journalist held for past five weeks on baseless charge of link to armed group
2 June - Russia
Journalist seeks asylum in Finland after being convicted for prison torture articles
29 May - France
Regrettable decision by appeal court to lift ban on magazine only if offending photo is covered up

Reports
5 February 2009 - Bulgaria
“Resignation or resistance, Bulgaria’s embattled press hesitates”
28 January 2009 - Russia
Fact-finding visit : Moscow double murder may have been linked to November attack on local newspaper editor
27 June 2008 - Turkey
Investigation report into the detention of journalist Haci Bogatekin, imprisoned for more than two months and facing ten and a half years in prison
archives

Sign the petitions
Uzbekistan
Jusuf Ruzimuradov

Europe archives
2009 archives
2008 archives
2007 archives
2006 archives
2005 archives
2004 archives
2003 archives
2002 archives
2001 archives
2000 archives