Afrique Ameriques Europe Moyen-Orient Internet Nations unies
 
Malaysia 6 February 2003

News website Malaysiakini.com refuses to leave its offices

02.06.2003

The staff of Malaysiakini.com said today they would not obey an order by their landlord, the firm PC Suria, to leave the premises. "The firm has no right to evict us," said chief editor Steve Gan, noting that the lease did not expire until December 2004. He has written to PC Suria’s lawyer saying they would not leave since they had not violated any terms of the lease. The eviction order was issued on 22 January.


01.27.2003 News website Malaysiakini.com to be evicted from its offices

Reporters Without Borders said today it was appalled at plans to evict Malaysia’s Internet news website Malaysiakini.com from its premises just days after police raided them, apparently for publishing criticism of the government, and warned that it threatened once again the country’s chief source of independent news.

The landlords, the firm PC Suria, which has ties to the government, issued an eviction order on 22 January for the website to move by the end of next month, saying it had been involved in "unlawful activities." Police had raided its offices on 20 January and seized all its 19 computers.

"This is yet another attempt to shut Malaysiakini down," said its chief editor, Steve Gan. "We believe the authorities have put pressure on PC Suria."

The website’s chief executive, Premesh Chandran, said moving offices would cost it about 100,000 ringgits ($26,000) and disrupt its activities for at least two weeks. "It will also mean a loss in subscription revenue, as well as loss of confidence among our readers and subscribers," he added.

Malysiakini has been unable to contact the landlords since receiving the eviction order, but Gan said that "if they think that evicting us will cripple our operation, they are wrong." He urged the website’s readers and supporters to be patient.

Malysiakini has rented offices in Bangsar Utama, near Kuala Lumpur, since December 2000 from PC Suria, a computer products distributor wholly owned by a government-backed firm, NASCOM. On 9 January, the website carried a letter which criticised the government’s granting of special rights to the country’s ethnic Malay majority and compared the ruling party’s youth wing to the racist US group the Ku Klux Klan.

The website, which started up in November 1999, gets 100,000 visitors a day and has won international prizes for its news coverage of a country where the media are tightly controlled, though the government has formally pledged not to restrict the website’s content.




In this country
11 May - Malaysia
Human rights lawyer P. Uthayakumar freed
24 March - Malaysia
Government bans two opposition party newspapers for three months
17 February - Malaysia
“Your Majesty, do everything in your power to prevent any judicial error”
11 February - Malaysia
Two court cases test online free expression
10 November - Malaysia
Two journalists and a blogger arrested as police violently break up rally

in the annual report
Malaysia - Annual report 2008
Malaysia - Annual report 2007

reports
4 May 2009 - Nepal
Mission report : A call to end violence and impunity
2 April 2009 - Pakistan
Fact-finding visit by Reporters Without Borders to Swat “valley of fear”
16 March 2009 - Afghanistan
Report of fact-finding mission : Press freedom in free-fall in run-up to presidential election
archives

Asia archives
2009 archives
2008 archives
2007 archives
2006 archives
2005 archives
2004 archives
2003 archives
2002 archives
2001 archives
2000 archives

Asia press releases
3 June - North Korea
Pyongyang judges asked to be lenient with two American journalists
3 June - Afghanistan
US forces arrest a journalist in Khost
3 June - China
“Tank Man” photo displayed outside Chinese embassy in Paris on eve of Tiananmen Square massacre
2 June - China
Blocking of Twitter, YouTube, Flickr and Blogger deprives Chinese of Web 2.0
2 June - Sri Lanka
Press freedom activist badly beaten in Colombo, hospitalised