Victims of the war
Since fighting began, 16 media assistants and 39 journalists have been killed, at least 10 wounded, 4 are still missing and 12 are kidnapped

Press Releases - Reports

19.09 - Iraq
Progress in hunt for missing media workers
Progress is being made in the enquiry into what happened to French cameraman Frédéric Nérac and Lebanese interpreter Hussein Osman, both of the British TV network ITN, who disappeared in southern Iraq two days after the start of the US-British invasion six months ago. No solid clues have been found by British military investigators but searches are under way and US forces are now cooperating.

30.05 - Iraq
Britain and France urged to investigate disappearance of ITN cameraman Fred Nérac and Lebanese colleague
19.05 - Iraq
Journalists down tools at start of EU ministers meeting in protest over Fred Nérac
13.05 - Iraq
Incredulity at British refusal to help investigate disappearance of two ITN crew members
7.05 - Iraq
UK defence minister urged to pledge more help in search for two ITN journalists missing in Iraq
2.05 - Iraq
In welcome but belated move, US army orders enquiry into shooting on ITN crew
23.04 - Iraq
Reporters without Borders not satisfied with replies from the Pentagon and the International Humanitarian Fact-Finding Commission
13.04 - Iraq
CNN crew’s bodyguard fires back with automatic weapon when crew comes under fire
News organisation’s use of firearm sets dangerous precedent
8.04 - Iraq
Reporters Without Borders outraged at bombing of Al-Jazeera office in Baghdad
8.04 - United Kingdom
Media attacked by ministers and MPs for Iraq war coverage
3.04 - Iraq
Iraqi authorities accused of contempt for foreign journalists
31.03 - Iraq
Coalition accused of showing "contempt" for journalists covering war in Iraq
31.03 - Iraq
Reporters Without Borders calls on Iraqi authorities to explain disappearance of four journalists
28.03 - Iraq
Reporters Without Borders makes urgent appeal to all sides in the war to help find nine missing journalists
26.03 - United-States
Al-Jazeera TV station singled out in ban by New York Stock Exchange
26.03 - Iraq
Gen. Tommy Franks asked to order enquiry into death of British TV reporter and disappearance of two colleagues
22.03 - Iraq
Two journalists killed, two missing and two wounded
19.03 - War in Iraq
Reporters Without Borders calls on the US to guarantee that the media can work freely and in safety
11.03 - Kuwait
Ban on foreign journalists passing reports to Israeli news media
25.02 - Iraq
The Iraqi media : 25 years of relentless repression

breaking news

19.06 - Satisfied Pentagon plans to repeat "embedding"

The US defence department’s chief spokesperson, Victoria Clarke, has said the Pentagon was very happy with the outcome of the "embedding" of some 700 journalists with US military units during the war in Iraq. During a conference on 17 June on news coverage during the war, she said people appreciated the embedding and would like to do it again. She added that more journalists should be brought into this process next time, especially foreign journalists.

Journalists participating in the conference said they also liked embedding because it gave them direct access to the front lines and a broader perspective. Many TV journalists said being embedded with marines allowed them both to increase the depth of battlefield coverage and avoid censorship to a much greater degree.

But CNN journalist Bob Franken said he and some of his colleagues had to nuance their reporting out of loyalty to the US military.

Marvin Kalb, a Harvard university professor and former TV journalist, said everyone was very lucky the embedding formula worked out and this was because the war was short. If the war had been longer, there would have been more American casualties and the existing level of enthusiasm in the Pentagon for embedding might have fallen, he said.

all the news

JM Charon column

Jean-Marie Charon is a sociologist specialising in the media who works at the France’s National Scientific Research Centre. He has written books and articles about journalism. He writes a daily comment on the Reporters Without Borders website about the media’s coverage of the war in Iraq.

Journalist !
(18.04.2003) US troops were preparing to attack the regime’s last stronghold, Tikrit, just a few days ago. But the first shots fired involved Iraqi positions and... a TV crew. (...)

Between the lines
Egyptian media caught in the middle
15.04 - By Kamel Labidi, a Tunisian journalist based in Cairo
Egypt’s powerful state media structure was told by the government at the start of the war to avoid any coverage that might aggravate the feelings (...)



2003 Africa Annual Report
01. Africa Introduction - 2003 Annual Report
02. Africa update
Angola
Botswana
Burkina Faso
Burundi
Cameroon
Cape Verde
Central African Republic
Chad
Comoros
Congo
Côte d’Ivoire
D.R Congo
Djibouti
Equatorial Guinea
Eritrea
Ethiopia
Gabon
Gambia
Ghana
Guinea
Guinea-Bissau
Kenya
Liberia
Madagascar
Malawi
Mali
Mauritania
Mozambique
Namibia
Niger
Nigeria
Rwanda
Senegal
Seychelles
Sierra Leone
Somalia
South Africa
Swaziland
Tanzania
Togo
Uganda
Zambia
Zimbabwe

2003 Asia Annual Report
01. Introduction Asia and Pacific
02. Update Asia
Afghanistan
Australia
Bangladesh
Bhutan
Brunei
Burma
Cambodia
China
East Timor
Fiji
India
Indonesia
Japan
Kiribati
Laos
Malaysia
Maldives
Mongolia
Nepal
New Zealand
North Korea
Pakistan
Papua-New-Guinea
Philippines
Singapore
Solomon Islands
South Korea
Sri Lanka
Taïwan
Thailand
Tonga
Vietnam

2003 Americas Annual Report
01. Introduction the Americas
02. Americas update
Argentina
Bolivia
Brazil
Canada
Chile
Colombia
Colombia
Costa Rica
Cuba
Dominican Republic
Ecuador
El Salvador
French Guiana
Guatemala
Guyana
Haiti
Honduras
Mexico
Nicaragua
Panama
Paraguay
Peru
Puerto Rico
Suriname
United-States
Uruguay
Venezuela

2003 Europe Annual Report
01. Introduction Europe and the former Soviet Union
02. Update Europe and the former Soviet Union
Albania
Armenia
Austria
Azerbaijan
Belarus
Belgium
Bosnia and Herzegovina
Bulgaria
Croatia
Cyprus
Czech Republic
Denmark
France
Georgia
Germany
Greece
Ireland
Italy
Kazakhstan
Kyrgyzstan
Macedonia
Moldova
Poland
Portugal
Romania
Russia
Serbia-Montenegro
Slovakia
Spain
Sweden
Tajikistan
Turkey
Turkey
Turkmenistan
Ukraine
United Kingdom
Uzbekistan

2003 North Africa and the Middle East Annual Report
01. North Africa and the Middle East Introduction - 2003 Annual Report
Algeria
Egypt
Iran
Iran
Iraq
Israel and the Occup. Terr.
Jordan
Kuwait
Lebanon
Libya
Morocco
Palestinian Authority
Qatar
Saudi Arabia
Sudan
Syria
Tunisia
United Arab Emirates
Yemen

Related documents

RSF 1992 Iraq Annual Report

After increasing the number of restrictions on the press during the Gulf War, the Iraqi government shows no sign of allowing other voices to be heard, despite repeated promises.

’Western democracy provides a breeding ground for minority influence over the majority’, Saddam Hussein explained on the official Radio Baghdad on 17 September 1991. The Iraqi leader added that the western press was ’under the influence of capital’ and that in Iraq, control of the media by private capitol would not be ’in the interests of the masses’. In support of these statements, the low introducing a ’multiparty’ system come into force the some day after much wrangling - it had been approved by parliament on 4 July, amended on 24 August because it was ’too liberal’ and was finally promulgated an 3 September by the Revolutionary Command Council (RCC), the country’s highest authority. According to the new law, political parties are allowed to have their own objectives but they must he in favour of ’the notion and the people’. Those that promote ’atheism, religion, racism or sectarianism’ ore banned, as is any political activity within the ormy. And while the new low allows parties to own a political newspaper or magazine, it bars them from having any ’direct or indirect’ contacts with foreign states. There was no rush to take advantage of this offer and the only new publications to be registered were launched by the head of state’s own son.

After the Gulf War when extremely strict censorship was imposed on all the foreign media, and the suppression of the Shi’ite rebellion in the south-east and the Kurdish uprising in the north-west, during which many special correspondents were arrested or detained, Iraq’s military rulers opporently had no intention of keeping their promises about democratisation. One of the four journalists killed in Iraq during 1991 was shot by the Iraqi army. The amnesty declared on 21 July, which independent Kurdish sources said should have meant the release of 3,000 political prisoners, apparently did not concern the seven Iraqi journalists held in Baghdad jails since 1979 and 1980. They were even joined by two others. Even now, the only alternative to official propaganda - which talks about ’the great victory won against 30 nations’ - is a British videocassette called ’Desert Storm’ which is passed around under cover.

Mahmoud Abdel Azim Megahed, a journalist with the Middle East News Agency of Egypt, was reported missing on 13 January 1991. His employers said he returned to Egypt a month later. On 19 January, the 25 foreign correspondents who stayed in Baghdad ofter the launching of the American offensive two days earlier were confined to the Rachid Hotel on the orders of the Iraqi authorities. Four were allowed to stay in the country : the correspondents of the American TV company Cable News Network (CNN) and the Spanish daily EI Mundo, a photographer from the Soviet news agency Novosti and a Lithuanian journalist The other 21 were told they would be ’expelled temporarily for a few days’ because ’proper living conditions con no longer be guaranteed’. They were bundled hastily into toxis, forced to leave their equipment behind and charged a high price for being driven to Jordan under escort. Three photographers, Frenchmen Lourent Van der Stockt of the Gamma agency and Patrick de Noirmont, and German Thomas Kern, were arrested for ’spying’, detained blindfold throughout the night of 19 to 20 January and beaten up before being put in a taxi for Jordan.

A crew from the American TV company CBS disappeared near the border between Iraq and Kuwait on 21 January. They had been arrested by Saddam Hussein’s troops and were held in Baghdad until 2 March. The following day Bruce Cheesmon, an Australian journalist reported missing on 17 January, resurfaced.

Fifteen foreign journalists were given permission to enter Iraq on 30 january. Until 8 February, when all except Peter Amen of CNN were taken back to Jordan, they worked in the some conditions as before, obliged to submit their reports for prior censorship.

Aziz al-Sayed Jasim, a writer, former editor of the Ba’ath party daily Al Thowra (The Revolution) and contributor to the newspapers Al Ghad and Labour Voices, disappeared from circulation in February. Some reports said the former political prisoner (he was held from 1988 to 1989) had been arrested by Iraqi security forces and was being detained without charge. The authorities denied this, saying that the journalist had last been seen at Karbala, south of Baghdad, in March.

On 4 February, offer the Allied Forces’ bombing of Baghdad, the radio station set up in Kuwait City by the Iraqi army on 25 January, Radio Ournel Moorek (Mother of All Battles), stopped broadcasting. Shortly afterwards The Voice of Free Iraq, on opposition radio broadcasting from Syria, took its place on the same wavelength.

Peter Arnell admitted on 9 February that iraqi officials had used his satellite telephone to communicate with other countries. He had reportedly refused this ’service’ to other American journalists in Baghdad. As fighting raged between Iraqi forces and Shi’ite rebels in the southern port of Basro on 5 March, a convoy of foreign journalists trying to get to the oreo was stopped by members of Iraq’s elite Republican Guard. After five days during which many contradictory statements about what had happened to them were released, the 43 correspondents (18 French, 11 American, four British, three Italian, two Brazilian, two Norwegian, one Uruguayan, one Spanish and one Irish) were handed over to a Red Cross representative and sent back to Jordan.

On 6 March, the Iraqi authorities gave foreign journalists 48 hours to leave the country, with one exception - a TV crew from World Television News. Iraqi troops launched a major offensive on 29 March to recapture areas in the north-west of the country ’liberated’ by the peshmergas (Kurdish guerrillas). Fifty-three foreign journalists whom the rebels had allowed into the area without visas were forced to flee - and sometimes swim - to neighbouring Turkey- Three were arrested by Iraqi soldiers near Kirkuk. God Gross, a German photographer from the American agency JB Pictures covering the war for Newsweek magazine, and the journalists’ Kurdish guide were immediately shot. Alain Buu, a photographer with the French agency Gamma, and Frank Smith, a freelance working for CBS and the American newspaper The Village Voice, were only spared because an army officer arrived on the scene. Taken to Kirkuk and accused of being ’CIA agents’, they were interrogated blindfold for several hours. On 3 April they were transferred to a Baghdad prison before being released 12 days later.

Three British freelances covering the war in Iraqi Kurdistan for BBC Television, Nicholas Della Casa, his wife Rosanna and brother-in-law Charles Maxwell, were lost seen at Dohuk on 31 March. The bodies of the two men were found by British soldiers on 23 May and identified in London five days later. In late August, their Turkish guide told British detectives he had killed them after a row about how much he was to be paid. On 3 June Kurdish sources said Rosonna Della Cosa had been killed by Turkish soldiers as she was filming them ill-treating Kurdish refugees in a camp near the Iraqi border. The Turkish government denies this. The body found on 17 July by British investigators was believed to be hers.

Richard Binet, Didier Dahan and Fabien Briand from the French TV channel Antenne 2 were stopped by Iraqi soldiers on 9 April as they were travelling from Kuwait City to An Nasiriya in southern Iraq. Accused of ’illegally entering Iraq’, they were taken to Baghdad and held until 20 April.

Dharam Hachem, a journalist with the national daily AI Qadissiah published by the Defence Ministry (the name refers to an Arab victory over the Persians in the year 636), was arrested outside the information Ministry in Baghdad in late April. He had apparently written on article criticising the new press law under discussion. He has not been seen since. Americans Bud Mills and Barry Severson of CBS and British journalist Richard Parrot were arrested by Iraqi troops as they were travelling from Kuwait City to Basra on 6 May. They were taken to Baghdad for questioning and freed 48 hours later.

Mark Fritz, special correspondent for the news agency Associated Press, and his interpreter-guide were arrested near Safuan, southern Iraq, on 12 May. They were released on 14 May after being detained and interrogated in Basra.

The correspondent for the German television channel Deutsches Fernsehen, Elisabeth Schmidt, was stopped by Iraqi police near Kirkuk on 29 May. After eight hours of interrogation in Kirkuk, she was token to Baghdad and detained in a hotel until 3 June.

The editor of Al Thawra, Hami Sad, was relieved of his duties on 22 June and transferred to the ’office of people’s organisations’ which is directly answerable to the RCC. The newspaper did not appear that day and no reason was ever given for the move. Hami Sad was replaced by Sabah Yassine, general secretary of the Union of Iraqi journalists.

Radio broadcasts to Iraq by the BBC and The Voice of America were jammed again from 11 August. On 18 August, because of the international embargo against Iraq, the national press - six dailies, one weekly and a sports newspaper - cut both circulation and the number of pages by 25 per cent. The dailies Al Thawra and Al Qadissiah cut the number of pages in their 16-page weekly supplements by half, while the government daily Al Joumhouriya (The Republic) stopped producing a supplement of all.

As the Iraqi army relaunched an offensive against the Kurdish guerrillas on 7 September, the official radio Idaa’a Sawt Al Jamahir (The Voice of the Masses) began putting out programmes in Kurdish, Aramaic and Turkic again. These broadcasts had stopped in January 1991. The government’s propaganda aim was to counteract the pirate radios set up by the rebels.

The Kurdistan Patriotic Union, one of the eight political parties in the Iraqi Kurdistan Front coalition opposing the Baghdad government, started the Kurdistan People’s Channel, the region’s first television station, on 13 September. It broadcast three hours of programmes every evening, including 20 minutes of news, within a 10-mile radius around Zhako near the Turkish border.

Ouda Soddarn Hussein, the Iraqi leader’s son and editor of the capital’s new daily Babel (Bobylon), launched in April, founded the league of Arab Writers and journalists on 17 October. Its stated objective : ’to mobilise energy for the defence of democracy and freedom for Arab writers and journalists, and in particular the freedom to express their opinions through all the democratic channels available’.

Ouda Saddam Hussein’s burst of creativity continued on 24 October with the launching of Al Rafidan (The Two Rivers), an 80-page colour weekly aimed at’unmasking and exposing those (Arab) politicians and intellectuals who harm the interests of Iraq and the Arab nation’.

Publication of both Babel and Al Rafidan was ’temporarily suspended’on 9 November. Mouzher Aref, editor of the two titles, hinted that the decision was the result of paper shortages due to the continuing’international embargo and the refusal of other Iraqi newspapers to’cooperate’ with the newcomers, forcing them to buy paper on the black market. The weekly was back on the newsstands on 23 November, when its editor stated that the suspension had not been decided in high places but dictated by the desire to ’take a break and get off to a fresh start’. The next day, the Iraqi national council (parliament) authorised Babel to start publishing again - the first time a newspaper had asked the national council for permission to publish. The reason given was that the Cabinet, responsible under the Press Code for dealing with such matters, had not taken a decision within the statutory month after Babel’s original request in April. The daily was on sale again on 30 November because, according to Ouda Saddam Hussein, it had been ’Well received by the people’. He implied that the newspaper had been suspended because of differences of opinion among the ruling class. Babel had indeed made attempts to tackle sensitive issues, calling openly for Stronger measures to deal with prostitution and even pointing the finger at certain ministers. In his 30 November editorial, Ouda Saddam Hussein said Babel planned to ’keep the some line’ but would avoid in future giving the names of ’deviationists and lawbreakers’ so as not to give them a chance to put their evil intentions into effect.

others related documents

Journalists killed since 1992
CFLCC Ground Rules Agreement
Extract of the Additional Protocol to the Geneva Conventions on the protection of journalists
Extract of the Geneva Convention on the treatment of prisoners of war